onsdag 26 september 2012

DEFEATED SANITY "Chapters of Repugnance"

Genom åren har jag lyssnat på alla typer av dödsmetall, det började med  Entombed när de släppte "Left Hand Path" 1990, om man nu inte räknar in "Beneath The Remains" av Sepultura som släpptes året innan.(Vissa tycker att de lirade thrash på den tiden, men jag tycker de hade lika mycket samröre med dödsmetallen på deras första hårda skivor) En kort period lyssnade jag på rätt många band med Göteborgssoundet också. För att sen fortsätta med alla typer av amerikanska band som Malevolent Creation, mina personliga favoriter Obituary, Morbid Angel, Deicide, osv osv. Floridadödsen har alltid tilltalat mig mer än "broootal death metal" Jag står fan inte ut med s.k pig squeals särskilt inte under senare år. Helt värdelöst. Men det verkar tilltala många kids eftersom det just är brutalt. Var kommer då Defeated Sanity in i sammanhanget? De lirar ju s.k brutal death metal och de har sina ljusa stunder när de påminner om bl a Suffocation i låtuppbyggnaden. Långsamma malande stycken som krossar ben. Även growlaren påminner lite om en ung Frank Mullen när han var något mindre välartikulerad. Dock så använder dessa tyskar sig också av det avskyvärda grisgurglet som jag hatar som pesten. Det ger inte en ytterligare dimension av brutalitet och energi, det skapar mest irritation pga att det skulle kunnat låta så mycket bättre om de skippat det helt. När grabbarna kör sina blastbeatmattor blir det ofta en sammanflätad gröt som gör att dynamiken försvinner. Möjligen vill de ha sin produktion så eftersom det finns hundratals band som har exakt det ljudet när trummorna blastar som mest. Själv är jag ett äkta speedfreak och gillar band som Hate Eternal, Trigger The Bloodshed, Krisiun, Deeds Of Flesh osv. Men jag kräver dynamik och en genomarbetad ljudbild där alla instrument får höras utan att överröstas av varandra. Jag ska gladeligen erkänna att några av de nyare plattorna med Hate Eternal haft ett trumljud som ligger väldigt mycket "up front" i ljudbilden. Men det tar vi en annan gång.

6/10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar