fredag 21 september 2012

BEHERIT "Oath of Black Blood"

Begreppet unholy, untight and very true black metal passar mycket bra i detta sammanhang. Jag vet att dessa finnar är kultförklarade och säljer säkert mer merch än många black metal band tillsammans. Förmodligen för att de har jävligt tuffa motiv på tröjorna och har samma status som Burzum i vissa kretsar. Burzum är ett annat band jag aldrig förstått mig på i samma genre som jag nyss nämnde. Missförstå mig rätt, jag gillar kaotiska band som Angelcorpse (och efterföljaren Perdition Temple), Abominator, Impiety, t o m ett band som vansinnigt galna mexarna Embalmed gillar jag, men dessa band är tighta (utom möjligen undantag för sistnämnda) och frambringar ändå ett organiserat kaos. De här killarna har några schyssta riff här och där, men när tempot ökar så blir det genast en gröt av instrument och det låter mest som att de vill dölja att de inte kan lira så bra. Sången är också lagom tight om man säger så, det gruffas och mumlas mest hela tiden utan vare sig mål eller mening. Nja, om det varit första demon av några snorvalpar hade jag kunnat haft överseende med det, men nu vetifan.

4/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar